Sú, alebo nie sú raňajky najdôležitejším jedlom dňa? Budete prekvapení

Blog, Lifestyle

Keď vynecháš raňajky, nemusíš sa cítiť previnilo. Nepriberieš, ani sa ti nepokazí metabolizmus. Totiž raňajky nie sú najdôležitejším jedlom dňa.

Práve naopak. Austrálska štúdia z roku 2019 vyvracia jeden z najrozšírenejších potravinových mýtov, ktorý je neoddeliteľnou súčasťou stravovania ľudí všetkých kultúr v rozvinutých krajinách po celom svete.

Výskum tiež ukazuje, že ráno sa nemusíš najesť, aby si sa na celý deň pripravil, alebo aby si zabránil tomu, že sa večer preješ.

“Zistili sme, že ráno nie je najdôležitejšou dennou dobou na konzumáciu, aj keď táto viera je skutočne zakorenená v našej spoločnosti a po celom svete,” hovorí spoluautor štúdie, profesor na Monash University a vedúci reumatológie v nemocnici Alfred Hospital, Flavia Cicuttini. „Ak budete jesť raňajky, nepodporí to metabolizmus a neskôr aj tak budete mať hlad. Ak sa niekto snaží schudnúť alebo riadiť príjem kalórií, neexistuje dôkaz, že zakomponovanie raňajok do stravovacieho plánu mu pomôže. “

Vedci z Monash University v austrálskom Melbourne skúmali údaje z 13 minulých štúdií – všetky randomizované štúdie – o preskočení raňajok a chudnutí.

Výsledky ťa prekvapia

Zistili, že pokiaľ ide o chudnutie, nebol významný rozdiel medzi ľuďmi, ktorí raňajky preskočili, a osobami, ktoré raňajkovali. V skutočnosti ľudia, ktorí jedli raňajky, skonzumovali počas dňa o niečo viac kalórií.

Zistilo sa, že celkový denný energetický príjem bol vyšší v skupinách, ktoré jedli raňajky, v porovnaní s tými, ktoré ho preskočili v priemere o 260 kalórií za deň. Účastníci, ktorí vynechali raňajky, boli dokoca v priemere ľahší o 0,44 kg.

raňajky
Zdroj: pixabay.com

Ale pretože štúdie mohli mať problémy so zaujatosťou alebo celkovou kvalitou, autori tvrdia, že tieto nálezy by sa mali interpretovať opatrne. V žiadnom prípade by sa ľuďom, ktorí sa snažia schudnúť, nemali raňajky odporúčať paušálne.

„Veľký mýtus, ktorý zvíťazil, je, že ak jete na raňajky pečivo, je to ok, že na raňajky môžete. Táto štúdia však naznačuje, že ak máte pečivo a kávu ráno, budete aj tak musieť pozerať, čo jete po zvyšok dňa. Pečivo je pečivo, či ho zjete ráno, alebo večer. Jeho nutričné hodnoty nezmiznú, len preto, že ho máte na raňajky“ hovoria austrálski vedci.

Druhá strana mince

Niektoré predchádzajúce štúdie naznačujú, že vynechávanie raňajok súvisí so zlým zdravotným stavom srdca. Veľká štúdia v roku 2013, ktorá sledovala takmer 27 000 zdravotníckych pracovníkoch mužského pohlavia počas 16 rokov ukázala, že preskočenie raňajok bolo spojené s 27% zvýšeným rizikom koronárnych srdcových chorôb, aj keď vedci kontrolovali takmer každú inú premennú, ktorá by mohla tento vzťah ovplyvniť.

Dôvodom môže byť skutočnosť, že si ľudia „zmeškané“ kalórie nezdravo doplnia neskôr v priebehu dňa (v podobe nezdravých jedál). Preskočenie raňajok môže, prinajmenšom u niektorých ľudí, priviesť telo do stresového stavu – a to môže ovplyvniť metabolizmus a kardiovaskulárne zdravie.

Čo z toho vyplýva?

Prof. Cicuttini hovorí, že raňajky neodsudzuje. “Existuje veľa dôvodov, prečo ľudia jedia raňajky – rastúce deti môžu chcieť jesť pred odchodom do školy, starší ľudia možno budú musieť jesť po užití liekov, alebo to môže byť kultúrna tradícia,” hovorí. “Alebo si len ľudia chcú pochutnať na raňajkách. Takže ak jete raňajky a vyhovuje vám to, nemusíte to meniť.”

raňajky
Na raňajky stačí čierna káva, Zdroj: pixabay.com

V dnešnej dobe je však na nás odvšadiaľ tlak jesť raňajky, pretože „malo by sa to“. Dôkazy však hovoria, že raňajky nie sú najdôležitejším jedlom dňa. “Je potrebné viac skúmať vplyv raňajok na metabolizmus a hmotnosť. Ako však znie štúdia: „V súčasnosti dostupné dôkazy nepodporujú zmenu stravovania u dospelých tak, aby zahŕňala konzumáciu raňajok, ako dobrú stratégiu na chudnutie“.

Čo robiť v praxi?

Zo štúdií vyplýva jeden záver – ak ti raňajky chutia a nevieš bez nich prežiť deň, doprajte si ich. Zvoľt však plnohodnotné jedlo plné živín, ako napr. vajcia, mäso a zelenina. Vyvaruj sa jednoduchým cukrom – čiže džúsom, croissantom, veľkému množstvu ovocia, pečivu atď. Dbaj na to, aby si svojmu telu doprial aj čas bez jedla – pôst. Ak teda raňajkuješ o deviatej ráno, skús jesť naposledy o piatej večer deň predtým. Ak raňajky nie sú tvoja parketa a len ťa ráno zdržujú, jednoducho a bez výčitiek ich vynechaj.

Zdroje: British Medical Journal, SBS.au

Nastavenia súkromia
Táto webová stránka používa cookies, za účelom zlepšenia funkčnosti stránky pri poskytovaní našich služieb a štatistiky návštev. Zobrazením našej stránky súhlasíte s používaním súborov cookies a zvoľte možnosť „Súhlasím“.