Celozrnné pečivo a chudnutie. Pomáha alebo nie?

0
571
Unsplash

Biele či celozrnné?

Poďme sa najskôr pozrieť na to, aký je rozdiel medzi bielym a celozrnným pečivom.

Biele pečivo sa vyrába z bielej múky – vnútornej časti zrna. Vonkajšia časť chýba, a tým pádom chýbajú minerály a vláknina. Biele pečivo má veľmi vysoký glykemický index a vedie k zvýšeniu hladiny cukru v krvi.

V našom tele je rozložené veľmi rýchlo a metabolickým procesom je premenené na energiu – glukózu, ktorá je základnou energiou života. Keďže má biele pečivo vysoký glykemický index, do krvi sa uvoľní energia až priveľmi rýchlo.

Na to reaguje inzulín, ktorý je vytváraný pankreasom a musí sa postarať o to, aby sa cukor v krvi znížil na normálne hodnoty. Celozrnné pečivo sa vyrába z celého zrna, a tým pádom obsahuje viac vlákniny a niekoľko minerálov.

Vo všeobenosti platí, že celozrnné pečivo je zdraviu prospešné a dokonca nám pomôže aj schudnúť. Nie je to celkom pravda.

Takmer totožný glykemický index

Ak sa pozrieme na glykemický index celozrnného pečiva, zistíme, že je takmer identický ako pri tom bielom. To znamená, že je do tela absorbované veľmi rýchlo a nie je tu takmer žiadny rozdiel v porovnaní s tým bielym. Inzulín musí opäť pracovať a “upokojovať” situáciu s cukrom v krvi.

Ak sa pozrieme na glykemický index celozrnného pečiva, zistíme, že je takmer identický ako pri tom bielom.

To znamená, že je do tela absorbované veľmi rýchlo a nie je tu takmer žiadny rozdiel v porovnaní s tým bielym. Inzulín musí opäť pracovať a “upokojovať” situáciu s cukrom v krvi.

Dokazuje nám to aj Harwardský inštitút pre zdravie a v nasledujúcej tabuľke môžete vidieť vysokú hodnotu glykemického indexu celozrnného chleba, ktorý je hneď na druhom mieste.

Ak nechcete chudnúť, celozrnný chlebík nie je zlý

V chudnúcom svete vznikol mýtus, že čím viac celozrnné, tým viac zdravšie, ale je to len o trochu lepší brat bieleho pečiva a možný nepriateľ nášho tela – v rámci glykemického indexu, cukru v krvi a produkcii inzulínu.

Trochu lepší brat bieleho pečiva a silný nepriateľ nášho tela – v rámci glykemického indexu, cukru v krvi a produkcii inzulínu.

Ak ste obézni a chcete schudnúť, celozrnné pečivo vám veľmi nepomôže. Každý človek je samozrejme iný a inak senzitívny na glutén a nepochybujeme o tom, že niektorí ľudia majú vysokú toleranciu.

Ak však chcete schudnúť, pravdepodobne máte to kilo navyše a vaša tolerancia na glutén môže byť zjavne oslabená.

Ak máte metabolický syndróm alebo inzulínovú resistenciu, celozrnné pečivo vám nepomôže, naopak môže situáciu môže ešte zhoršiť.

Ak chudnúť nechcete a viete o tom, že váš chlebík má vysoký obsah vlákniny a čo najmenej mechanicky spracovanej bielej múky, kľudne si ho doprajte.

Snickers a celozrnný chlieb

Zaujímavý fakt je to, že ak si dáte napríklad dva kúsky celozrnného chleba, tak váš cukor v krvi stúpne tak isto, ako keby ste zjedli jednu tyčinku od Snickers. Nie všetko čo nie je sladké neobsahuje cukor.

Celozrnný chlieb ma vyšší glykemický index ako Snickers. Preto je veľká chyba, ak sa napríklad diabetikom odporúčajú celozrnné potraviny niekedy až 6-krát denne!

Alergie

Vo všeobecnosti sa v pečive nachádza glutén. V poslednom období je veľmi veľa ľudí senzitývnych na glutén a hovoríme o alregii resp. celiakii.

Spôsobuje to takzvaný Prolamín – čo je proteín, ktorý sa nachádza v ryži, ovsených vločkách, chlebe a pod. Je to priamy spúšťač celiakie. Vysoko spracované potraviny, ktoré používajú hlavne lacnú bielu múku sú najhoršie pre naše zdravie z tohto pohľadu.

Čím nahradiť biely alebo celozrnný chlieb?

Je to veľmi jednoduché. Skúste začať používať mandľovú alebo kokosovú múku. Na trhu je už niekoľko múk, ktoré sú bohaté na zdravé tuky, majú menej sacharidov a veľa vlákniny.

Tieto múky sú trochu drahšie než normálne biele. Je to však na nás, či budeme kupovať skutočné potraviny a snažiť sa predísť investícii do zdravia v budúcnoti, alebo kupovať chemicky spracované potraviny – ušetriť – a investovať v budúcnosti na liečbu ochorení.

Rozhodne však jeden kúsok celozrnného chlebu neurobí škodu na vašom zdraví. Oproti bielemu pečivu má viac minerálov a vlákniny. Ak však beriete celozrnné potraviny ako nástroj k chudnutiu, tak vám to nepomôže.

Ahojte! Spolu s Martinou sme založili niesomzcukru.sk, kde píšem o zdraví, potravinách, chudnutí a nízkosacharidovej strave. Sám som si prešiel chudnutím pomocou ketogénnej a nízkosacharidovej diéty a schudol som viac ako 40 kíl. Nutričná veda je mojou vášňou. Vyštudoval som Political Science na Univerzite Komenského, kde som prvýkrát stretol s vedou ako takou. Neskôr som študoval v Kodani podnikanie a inovácie, kde sa môj záujem o svet nutričnej vedy a potravinového biznisu naplno rozvinul.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu