Zrýchľuje nízkosacharidové stravovanie metabolizmus?

0
504
Unsplash

Ľudia, ktorí nahradia vysokú konzumáciu sacharidov vo svojej strave zdravými tukmi majú náhle zrýchlený a viac efektívny metabolizmus, dokazuje nová klinická štúdia.

Je to stále dookola tá istá dogma. Ak sa bavíme o chudnutí, všetky kalórie sú si rovné a platí jednoduchá rovnica. Kľúčom je jesť menej kalórii a viac spáliť. Avšak, pred niekoľkými dňami bola publikovaná nová randomizovaná štúdia, ktorá prináša iný pohľad na túto jednoduchú rovnicu.

Kto spálil viac kalórii?

Štúdia sa pozerala na 164 obéznych ľudí, ktorí boli rozdelení do troch skupín. Jedna skupina dostávala vysoko-sacharidovú stravu (60 percent z celkového príjmu), druhá stredne-sacharidovú stravu (40 percent) a posledná nízko-sacharidovú (20 percent).

Sacharidy vo všetkých skupinách boli vysokej kvality založené na verejných odporúčaniach (celozrnné) a boli obmedzené cukry a jednoduché sacharidy.

Po 20-tich týždňoch štúdie sa ukázalo, že najviac energie, v porovnní s inými skupinami, spálila skupina, ktorá konzumovala nízko-sacharidovú diétu. Išlo o približne 250 až 400 kalórii denne v porovnaní s vysoko-sacharidovou skupinou.

„Toto je najväčšia a najdlhšia klinická štúdia, ktorá testovala sacharidovo-inzulínový model obezity, ktorý kladie otázku jej riešenia na inú úroveň,” hovorí David Ludwig, endokrinológ z detskej nemocnici v Bostone.

Kritika metódy skúmania energie

Všetky tri skupiny mali približne rovnaký kalorický príjem a cieľom bolo sledovať koľko kalórii spália počas dňa. Sledovanie výdaja energie bolo založené na takzvanom „zlatom štandarde“, ktorý označujeme pojmom „doubly labeled water.”

Ide o metódu, kedy sa posudzujú dva izotopy vody v tele – deuterium a kyslík. Rozdiel týchto dvoch skupín sa používa na zistenie spálenej energie. Avšak, táto metóda nie je valídna v kontexte nízko-sacharidového stravovania, takže metodika štúdie môže mať svoje medzery.

S týmto postupom nesúhlasí Kevin Hall z Národného inštitútu pre diabetes, ktorý hovorí, že použitá metóda skúmania nie je presná pri výskume nízkosacharidových diét.

Pred niekoľkými dňami bola publikovaná aj štúdia Kevina Halla, ktorá vyvracia pôvodnú metódu použitú pri výskume Ludwiga. Štúdia prišla so záverom, že metóda “doubly labeled water” zlyhala pri posudzovaní energtického výdaja v kontexte nízkosacharidových diét. 

Pred rokom taktiež publikoval Dr. Hall meta-analýzu, ktorá dokazovalala, že viac energie bolo spálených pri nízkotučných diétach. Dr. Ludwig si však myslí, že tieto štúdie boli veľmi krátke a niektoré nepresiahli ani mesiac skúmania.

“Pár týždňov alebo mesiac skúmania nie je dostatočná doba na to, aby sme preukázali dlhodobé účinky,” dodáva. Kevin Hall taktiež hovorí, že sacharidovo-inzulínová teória obezity je simplistická a bola vyvrátená v niektorých štúdiách. Dodáva však, že tieto diéty majú prospešné účinky pri liečbe diabetu alebo pomáhajú v redukcii váhy.

David Ludwig sa taktiež prostredníctvom sociálnej siete Twiterr vyjadril, že pracujú na obhajobe svojej štúdie. 

Hormón grelín

Výskum sa taktiež pozrel aj na hormón grelín, ktorý je tvorený v žalúdku a nízkosacharidová skupina štúdie mala výrazne nižšie hladiny tohto hormónu. Grelín podporuje hlad, ukladanie tukov a znižuje výdaj energie. Výskum sa domnieva, že práve tento hormón môže mať výrazné dôsledky na závery štúdie.

Zmena verejných odporúčaní?

Táto štúdia poskytuje dostatočné dôkazy o tom, že nie všetky kalórie majú v tele rovnaký efekt a každé sú v tele spracované inak. Výskum dokazuje aj to, že autoritami dlho opakované odporúčania ohľadne počítania kalórii a vyhýbaniu sa tukom môžu byť zastarané.

„Táto štúdia dokazuje, že diéty vysoké na sacharidy a nízke na tuky spomaľujú spaľovanie kalórii po chudnutí a spomaľujú metabolizmus,“ hovorí Dr. Dariush Mozaffarian z Tufts University v Bostone.

„Toto vysvetľuje aj takzvaný jo-jo efekt, ktorý pozná každý, kto schudol na rôznych krátkodobých diétach. Máme jasné dôkazy, ktoré by mali pomôcť zmeniť verejné odporúčania ohľadne počítania kalórii a nízkotučnej diéty,“ dodáva Mozaffarian.

Výskum bol spolufinancovaný mimovládnou organizáciou New Balance Foundation a National Institutes of Health a vyšiel na 12 miliónov dolárov.

Dr. Ludwig, autor štúdie, dodáva, že “príčina obezity je v dôsledku jednoduchých sacharidov, cukrov, ktoré majú vysoký glykemický index a zvyšujú inzulínové hladiny v tele,” vyjadril sa pre magazín New York Times.

Aj keď štúdia vyvoláva rozpory v kontexte validity použitej metódy, môžeme hovoriť o závažnom výskume, ktorý musíme brať do úvahy.

Ahojte! Spolu s Martinou sme založili niesomzcukru.sk, kde píšem o zdraví, potravinách, chudnutí a nízkosacharidovej strave. Sám som si prešiel chudnutím pomocou ketogénnej a nízkosacharidovej diéty a schudol som viac ako 40 kíl. Nutričná veda je mojou vášňou. Vyštudoval som Political Science na Univerzite Komenského, kde som prvýkrát stretol s vedou ako takou. Neskôr som študoval v Kodani podnikanie a inovácie, kde sa môj záujem o svet nutričnej vedy a potravinového biznisu naplno rozvinul.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu