Vybrali sme 6 najväčších mýtov o chudnutí

0
435
Unsplashed
Unsplashed

V nutričnom svete sa vyskytuje veľa mýtov, ktoré je potrebné vyvrátiť. Ktoré sú tie najväčšie?

1. Všetky kalórie sú si rovné

Kalória je kalória a nezáleží veľmi na tom koľko ich príjmeme. Ak ich spálime viac, tak budeme chudnúť. Toto je všeobecné presvedčenie ľudí a nutričného sveta. Ak sa na kalóriu pozrieme z hľadiska čísla, tak áno, kalória bude vždy len kalória. Naše telo však nepozná pojem kalória a nie všetky kalórie sú v našom tele spracovné tak isto.

Jeden z najväčších mýtov nutričného sveta je, že prijalo kalorickú rovnicu ako mantru pre riešenie obezity. Pozor! Nikto netvrdí, že ak budeme príjmať denne 10-tisíc kalórii, tak nebudeme tuční. Na kalóriách záleží – ale nie v takom zmysle, ako to poznáme dnes.
Pod kalóriami si predstavme objem jedla, nie čísla.

Naše telo nie je o matematike, ale o biochémii. Rozličné potraviny majú rozličné metabolické účinky na telo bez ohľadu na to koľko majú kalórii – napríklad kalória z proteínu nie je tak isto spracovaná v tele tak, ako kalória z tuku alebo sacharidov. Omnoho dôležitejší je dôsledok potravín na hormóny, ktoré ovplyvňujú našu váhu.

Obmedziť kalórie nestačí. Teória calories in VS calories out (prijaté kalórie verzus spálené) nie je založená na vede. Je to niečo podobné ako keby ste povedali, že riešenie alkoholizmu je také, že musíme spáliť viac alkoholu ako prijať. Je to podobné akoby ste povedali, že odpoveď na otázku ako sa stať bohatým je, že musíme viac peňazí ušetriť ako minúť. Áno, to robíme skoro každý mesiac, ale nikto z toho nezbohatne. Príčina problému je úplne iná.

2. Ľudia, ktorí nevedia schudúť nemajú dostatočné sebazaprenie

Jeden z najväčších nezmyslov pri riešení obezity je tvrdenie, že je to voľba konkrétneho človeka a záleží len na jeho sebazaprení, aby sa zmenil. Nie. Obezita je komplexné ochorenie, ktoré má desiatky rozhodujúcich faktorov.

Možno ste chceli zmenu, váš doktor vás dal na nízkotučnú stravu, zo začiatku ste mali výsledky, potom sa to všetko vrátilo a váš doktor vám povedal, že ste zlyhali a nemáte dostatočnú výdrž. Nezmysel.
Ak sú vaše hormóny nastavené na vlnu priberania, tak budete jednoducho priberať.

Poznáme niekoľko hormómov s ktorými je len veľmi ťažko v hlave bojovať. Napríklad taký hormón leptín – ktorý signalizuje do mozgu, že už sme plní, už žiadne jedlo prosím. Tento hormón u mnoho obéznych ľudí nefunguje, tak akoby mal a človeka prinúti jesť a nikdy sa nebude cítiť plný.

Hormón inzulín, ktorý v našom tele bráni k tomu, aby sa energia čerpala z uložených tukov a vytvára taktiež pocit hladu. Biologické faktory sú omnoho silnejšie a dôležitejšie, než prijaté kalórie.

3. Jesť menej a viac cvičiť je super rada!

Tuk v našom tele je jednoducho len uložená energia. Stratiť na váhe znamená, len vypustiť túto energiu z buniek a hotovo. Toto je veľmi nesprávna rada pre ľudí, ktorí chcú schudnúť. Mnoho z nás, ktorí začnú cvičiť a obmedzia kalórie zlyhajú a ich váha sa vráti späť.

Je na to psychologický a biochemický dôvod. University of Florida analyzovala 87 štúdii a zistia, že ľudia, ktorí konzumovali “hormonálne” prijateľné potraviny (tie, ktoré ovplyvňujú hormóny správne) stratili o takmer 6 kilogramov viac ako tá skupina ľudí, ktorá konzumovala “hormonálne” zlé potraviny pri rovnakom množstve prijatých kalóriách.

Výskumníci z Cornell University skúmali ľudí, ktorí boli rozdelení do troch skupín. Každá skupina prijímala 1800 kalórii, ale s rozličným dopadom na hormóny v tele. Tá skupina, ktorá konzumovala “hormonálne” prijateľnú stravu stratila až o 86,5 telesného tuku viac ako ostatné skupiny.

4. Tuk nás robí tučným

Konzumácia tuku nás predsa bude robiť tučními pretože je to jednoducho tuk, však? Znie to logicky, ale v skutočnosti to nie je pravda. Tuk je dôležitý makronutrient, ktorý najmenej ovplyvňuje tvorbu inzulínu v tele. Nezvyšuje hladinu cukru v krvi a dostatočne zasýti na dlhšie obdobie. Vedecky nie je dokázané, že tuk je zopovedný za priberanie a vedie k obezite.

Áno, ak budeme jesť vysoko sacharidovú stravu spojenú s tukom – donaty, burger a pod. tak v tomto prípade môžeme hovoriť o tom, že tuk je spoluzodpovedný za priberanie – to však nie je náš prípad, keďže my nechceme konzumovať nezdravé tuky v spojený s vysoko spracovanými jednoduchými sacharidmi.

Strava založená na tukoch s nižším obsahom sacharidov bola spojená s chudnutím a väčším úbytkom telesného tuku. Dokazuje to aj 23 štúdii, ktoré boli medzičasom publikované. Tuk bol démonizovaný veľmi dlho a bol neprávom obviňovaný z priberania a obezity. Ten však nie je zodpovedný za ukladanie tuku – ako takého – do tela.

5, Raňajky sú základ dňa

Pravdepdobne ste to počuli. Raňajky sú základ dňa a kto neraňajkuje nebude chudnúť. Opäť ďalší mýtus. Deti to vedia najlepšie. Možno si pamätáte keď vás ako malé deti rodičia za stolom doslova mučili, aby ste niečo zjedli a vy ste nechceli. Z veľmi jednoduchého dôvodu – neboli ste hladní a vaše telo ešte nechcelo prijímať energiu.

Kontrolovaná štúdia porovnávala 309 mužov a žien, rozdelených na skupiny, ktoré konzumovali raňajky a ktoré nie. Po 4 mesiacoch porovnávania sa nenašli žiadne rozdiely medzy tými, ktorí konzumovali raňajky a ktorí nie.

S raňajkami je spojený aj ďalší mýtus a to ten, že naštartujú organizmus alebo že konzumácia menších jedál počas dňa je spojená so spálením viac kalórii. Platí pravidlo – jedzte keď ste hladní, nejedzte ak hladní nie ste.

6, Kaloricky reštriktívne diéty fungujú

Rôzne špeciálne programy na chudnutie chcú, aby ste verili, že chudnutie na diéte funguje. Avšak štúdie dokazujú, že 85 percent ľudí, ktorí sa dajú na niektorú z diét zlyhá a často priberie viac v rámci jedného roka.

Diétovanie skutočne nie je riešenie pre stratu hmotnosti a dlhodobé zdravie. Štúdie to potvrdzujú a prax tiež. Z krátkodobého hľadiska sa tešíme z úbytku hmotnosti, ale skoro nikdy to nie je na dlhšie obdobie.

Kľúčom k správnej váhe by nemala byť motivácia len schudnúť, ale hlavne byť zdraví. Ak je naše telo zdravé, tak nikdy nemôže byť obézne. Konzumovať skutočné jedlo je kľúč k zdravej životospráve a to nemusíte stráviť vo posilňovni ani sekundu. Môžete prirodzene a chutne schudnúť.

Ahojte! Spolu s Martinou sme založili niesomzcukru.sk, kde píšem o zdraví, potravinách, chudnutí a nízkosacharidovej strave. Sám som si prešiel chudnutím pomocou ketogénnej a nízkosacharidovej diéty a schudol som viac ako 40 kíl. Nutričná veda je mojou vášňou. Vyštudoval som Political Science na Univerzite Komenského, kde som prvýkrát stretol s vedou ako takou. Neskôr som študoval v Kodani podnikanie a inovácie, kde sa môj záujem o svet nutričnej vedy a potravinového biznisu naplno rozvinul.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu